Connect with us

македонија

Во Македонија се троши 40% од месечниот семеен буџет за храна, во ЕУ просекот е 12%

Што покажуваат индексите на трошоци на животот

објавено

на

Разликата во животниот стандард најмногу се гледа преку ставката храна и пијалаци, коишто на просечниот македонски граѓанин му одземаат 38,6% од месечниот буџет, додека просечниот граѓанин на ЕУ за да го наполни својот фрижидер троши тројно и повеќе помалку, односно само 12,1%. За ресторани и хотели повеќе одошто за здравје трошат и во ЕУ, односно просекот во Унијата е  8,7% наспроти 3,9% респективно, како што покажуваат податоците на Еуростат. Но, затоа, европските граѓани за рекреација и култура трошат 9,1% од месечната кошничка, наспроти 3% колку што се одвојува во Македонија.

Македонските граѓани често знаат да жалат пари за пломбирање на заб или за нова коронка, но затоа полесно го отвораат новчаникот кога станува збор за јадење и пиење во кафеана – барем така покажуваат податоците од Државниот завод за статистика, односно извештајот за индексите на трошоците за живот. Според нив, во структурата на овие трошоци, 5,8% отпаѓа на категоријата ресторани и хотели, од коишто 4,8% се за угостителски услуги, додека 1% за услуги за сместување. Додека за своето здравје (доколку не го земаме предвид задолжителното здравствено осигурување што секој вработен го одделува од својата бруто плата, н.з.), граѓаните месечно одвојуваат 3,6% од семејниот буџет, при што 2,4% се за медицински производи, помагала и сл., 2,12% за фармацевтски производи, додека само 0,6% за медицински и парамедицински услуги.

За ресторани и хотели повеќе одошто за здравје трошат и во ЕУ, односно просекот во Унијата е  8,7% наспроти 3,9% респективно, како што покажуваат податоците на Еуростат. Но, затоа, европските граѓани за рекреација и култура трошат 9,1% од месечната кошничка, наспроти 3% колку што се одвојува во Македонија. Од оваа ставка во земјава најмногу оди за аудиовизуелна, фотографска и информатичка опрема, поточно 0,87%, за услуги за рекреација и култура троши 0,78%, а за услуги за култура 0,72%. За книги троши 0,08% од месечниот буџет, за весници и списанија 0,06%. За туристички пакет аранжмани одвојува 0,59% од месечните трошоци.

Транспортот им е поскап на граѓаните на ЕУ

Разликата во животниот стандард најмногу се гледа преку ставката храна и пијалаци, коишто на просечниот македонски граѓанин му одземаат 38,6% од месечниот буџет, додека просечниот граѓанин на ЕУ за да го наполни својот фрижидер троши тројно и повеќе помалку, односно само 12,1%. Од храна, македонските потрошувачи најмногу издвојуваат за месо, 8,5% од вкупните месечни трошоци, потоа за леб и жита, 7,6%, за млеко, сирење и јајца одвојуваат 7%, за овошје 2,2%, за зеленчук 4,8%, итн. За алкохолни пијалаци и тутун Македонците одвојуваат 4,9% од буџетот, а за облека и обувки 7%.

Граѓаните на ЕУ трошат 3,9% од месечниот буџет за алкохол и тутун, додека 4,7% за облека и обувки.

За транспорт, македонските граѓани трошат 8,5% од месечниот буџет, во што влегуваат трошоците за гориво, одржување на сопствените возила, јавен транспорт, купување возила, итн. Европските пак граѓани за оваа ставка издвојуваат 13,2% од месечните трошоци.

Европејците многу почесто изнајмуваат живеалишта од Македонците

Освен кај храната, голема разлика во месечните трошоци помеѓу ЕУ и земјава, но во обратен правец,  постои и кај ставката домување, во која што влегуваат и сметките за комуналии. Во Македонија граѓаните одвојуваат 13% за овие трошоци, додека во ЕУ просекот е речиси двојно повисок, односно 24%, што значи дека речиси една четвртина од своите месечни трошоци европските граѓани ги насочуваат за домување. Зошто е тоа така? Затоа што во членките на ЕУ, особено во најразвиените земји од западна и северна Европа, станбениот простор е исклучително скап и голем број од граѓаните и немаат сопствено живеалиште, односно плаќаат месечна кирија за најмен стан или куќа, за разлика од земјава каде што најголемиот дел од населението живее во сопствено живеалиште.

Исто така и драстично поголемата мобилност на населението и селењето од еден во друг град или во друга држава во потрага по подобра работа и сл.,  во Европа придонесува луѓето, особено помладите генерации, т.н. миленијалци да не сакаат да се врзуваат со кредити и други обврски со цел стекнување со сопствено живеалиште, туку се одлучуваат за најмување  простор.

Па така трошоците за кирија имаат најголем удел во ставката домување во ЕУ, а помал дел отпаѓа за комуналии, додека во Македонија, за ставката наемнини за домување одат само 0,5% од вкупните месечни трошоци, односно само 3,6% во вкупните трошоци за домување, додека најголем удел имаат сметките за електрична енергија, гас и други горива, со 7,2% во вкупните месечни трошоци, односно со 55% во ставката домување.

Во првото полугодие најмногу поскапело овошјето, а поевтинил зеленчукот

На крајот, за ставката разновидни стоки и услуги, каде што влегуваат трошоци за лична нега, накит, часовници, финансиски услуги, осигурување, итн., македонските граѓани одвојуваат 4,8% од месечните приходи, додека европските граѓани 11,4%, што е уште еден показател за повисокото ниво на животен стандард на просечниот граѓанин на ЕУ.

Инаку, во првите седум месеци од годинава, од храната најмногу поскапеле мастите и маслата, за 10,7%, во однос на истиот период лани. Овошјето поскапело за 10,3%, додека зеленчукот поевтинил за 9,7%. Лебот и житата поскапеле за 3,9%, месото за 3,6%, млекото, сирењето и јајцата за 2,6%.

Производите од тутун се поскапени за 5,9%, додека кај облеката и обувките има намалување од 1,6%. Трошоците за домување се речиси на исто ниво како и првите шест месеци лани, исто како и кај ставката мебел, покуќнина и одржување на домаќинствата. Трошоците за транспорт се намалени за 5%, при што најголем удел во тоа има драстичното поевтинување на горивата во првите 3 месеци од годинава, како и помалото користење на возилата во деновите на карантин и полициски час поради пандемијата. Ставката горива и мазива за сопствени превози е намалена за 11,3% во првите шест  месеци од годинава во споредба со истиот период лани.

Continue Reading
интервју3 дена ago

Стојче Тасков: Нашата мисија е да обезбедиме брзо и ефикасно управување со документи и информации

технологии / компании5 дена ago

Ѓорги Самарџиев: Создадовме иновативно решение за многу поедноставна конструкција на кровни градини

економија3 дена ago

Позајмени 700 милиони евра по најниска камата досега

интервју3 дена ago

Џулијан Васало: Одблизу ја следиме борбата со корупцијата и криминалот: Бараме опипливи резултати!

економија4 дена ago

Се менува регулативата: полесен пристап до државна помош за нови инвестиции

економија6 дена ago

Излегоа финансиските биланси: хотелските компании со приходи помали и за 90% лани

start up3 дена ago

Милан Димитриевски: Ја почнавме новата инвестициска програма

економија3 дена ago

Приходите на хотелските компании и до 90% помали во 2020

lifestyle3 дена ago

Стив Кејс: Упорноста не е гаранција дека ќе успеете во нешто, но без неа, сигурно нема да успеете.

менаџмент / маркетинг3 дена ago

Не поставуваат прашања само оние што интервјуираат. Еве што можете и вие да го прашате вашиот потенцијален работодавец