Астронаутите објаснуваат зошто никој не стапнал на Месечината повеќе од 45 години
Објавено на од во hi-tech & business

Испробана и вистинска пречка за секоја програма за вселенски летови, особено мисии кои вклучуваат луѓе, е големата цена.

moon stepБуџетот на НАСА во 2019 година изнесува 21,5 милијарди долари, а администрацијата на Трамп бара од Конгресот да го зголеми тоа на 22,6 милијарди долари за 2020 година.

Овие износи можеби звучат нереални, се додека не помислите дека вкупниот дел ќе биде поделен меѓу сите сектори на агенцијата и амбициозните проекти: вселенскиот телескоп „Џејмс Веб“, џиновскиот ракетен проект наречен „Систем за отпуштање на вселената (СЛС)“ и далечните мисии околу сонцето, Јупитер, Марс, астероидниот појас, појасот Кујпер и работ на сончевиот систем. (Спротивно на тоа, американската војска добива буџет од околу 680 милијарди долари годишно.). Плус, буџетот на НАСА е малку мал во однос на минатото.

“Дел од федералниот буџет на НАСА достигна 4% во 1965 година”, рече астронаутот на Аполо 7, Волтер Канингем за време на конгресиското сведочење во 2015 година. “Во изминатите 40 години тој остана под 1% и во последните 15 години вози кон 0,4% од федералниот буџет. ”

Буџетот од Трамп повикува на враќање на Месечината, а потоа и на орбитална посета на Марс. Но, со оглед на трошоците поврзани со ракетната програма на НАСА, не може да има доволно средства за да стигнат до дестинацијата.

Во извештајот од 2005 година од НАСА се проценува дека враќањето на месечината ќе чини околу 104 милијарди долари  за околу 13 години.

“Истражувањето со човечки робот е најскапиот вселенски потфат и, следствено, најтешко за кое да се добие политичка поддршка”, рече Канингем.

Осврнувајќи се на мисиите на Марс и враќањето на месечината, Канингам рече: “Буџетот на НАСА е премногу мал за да ги направи сите работи за кои разговаравме”.

Проблемот со претседателите

Ако администрацијата на Трамп успее да ги спушти астронаутите назад на Месечината во 2024 година, тоа ќе дојде на крајот на она што би можело да биде втор мандат на Трамп, ако тој повторно победи. И во него лежи уште еден голем проблем: партиски политички удар.

“Зошто би поверувал во што било кој претседател кажал за предвидување на нешто што ќе се случи меѓу две администрации во иднина?” вели Хадфилд.

Процесот на дизајнирање, инженерство и тестирање на вселенски летала што би можеле да ги одведат луѓето во друг свет. Но, новите претседатели и пратеници често ги отфрлаат приоритетите за истражување од претходниот лидер.

“Би сакал следниот претседател да го поддржи буџетот што ни овозможува да ја оствариме мисијата што ни е побарана да ја извршиме, без оглед на таа мисија”, напиша Скот Кели, астронаут кој потрошил една година во вселената пред Трамп да ја преземе функцијата.

Предизвиците надвор од политиката

За првото слетување на месечината во 1969 година, американската влада потрошила милијарди долари  за развој, лансирање и испорака на сателити на Месечината за да ја мапира нејзината површина и да им помогне на истражувачите за планираните мисии за можни места за слетување на Аполо.

Но, поголема загриженост е што создадоа еони на влијанија од метеорит: реголит, исто така наречен месечева прашина.

Мадху Тангавелу, инженер за воздухопловство на Универзитетот во Јужна Калифорнија, во 2014 година напишал дека месечината е покриена со “фин, талк, како слој на лунарната прашина, неколку инчи длабок во некои региони, што е електростатски активен преку интеракција со сончев ветер и е многу абразивен и сјаен, многу бргу ги прекрива карпите, возилата и системите “.

Пеги Витон, астронаут која живеела во вселената вкупно 665 дена, претходно изјави за “Бизнис Инсајдер” дека мисиите на Аполо “имаа многу проблеми со прашина”.

“Ако сакаме да потрошиме долго траење и да изградиме постојани живеалишта, треба да разбереме како да се справиме со тоа”, рече Витон.

Има и проблем со сончева светлина. Околу 14 дена во исто време, површината на Месечината е врел песок, поради што е директно изложен на суровите зраци на сонцето; Месечината нема заштитна атмосфера. Следните 14 дена се во тотална темнина, со што површината на Месечината е една од постудените места во универзумот.

Мал нуклеарен реактор кој го разви NASA наречен Kilopower би можел да ги снабди астронаутите со електрична енергија за време на долгите месечеви лунарни ноќи – и би бил корисен на други планети, вклучувајќи го и Марс.

“Нема друго еколошки сурово и потешко место за живеење од месечината”, напиша Тангавелу. “А сепак, бидејќи е толку близу до Земјата, нема подобро место за учење како да се живее, далеку од планетата Земја”.

НАСА дизајнираше скафандери и ровери отпорни на прашина и сончеви зраци, иако не е сигурно дали таа опрема е барем малку подготвена за лансирање.

Генерација на „вселенски лудаци“ милијардери

Друго прашање, велат астронаутите, е работната сила на НАСА. Денес, повеќе американски деца, анкетирани, велат дека сонуваат да станат Јутјуб ѕвезди, а не астронаути.

“Мора да сфатите дека младите луѓе се од суштинско значење за овој вид на напор”, астронаутот на Аполо 17 Харисон Шмит неодамна изјави за “Бизнис инсајдер”.

“Просечната возраст на луѓето во Контролата на мисијата за Аполо 13 беше 26 години, и тие веќе беа на еден куп мисии”.

Швајцкарт ја повтори таа загриженост, истакнувајќи дека просечната возраст, денес, во вселенскиот центар „Џонсон“ на НАСА е поблиску до 60 години.

“Тоа не е местото од каде доаѓаат иновациите и возбудата. Возбудата доаѓа од тоа кога имате тинејџери и 20-годишници кои работат на такви програми”, рече Швајцкарт. “Кога Елон Маск ќе ја лансира ракетата, целата негова компанија вика и вреска и скока”.

Тоа е дел од она што астронаутот Џефри Хофман го нарече “генерација милијардери кои се „вселенски лудаци”,кои развиваат нов приватен модел на ракети способни за пат до месечината.

“Иновацијата што се случува во последните 10 години никогаш немаше да се случи ако постоеше само НАСА, Боинг и Локхид”, им рече Хофман на новинарите за време на тркалезната маса претходно оваа година. “Бидејќи немаше мотивација за намалување на трошоците или промена на начинот на кој го правиме тоа”.

Иновативноста на која реферира Хофман се однесува на работата на ракетната компанија на Елон Маск, SpaceX, како и на Џеф Безос, кој управува со авионската компанија Blue Origin.

“Нема дилема: ако одиме подалеку, особено ако одиме подалеку од Месечината, ни треба нов транспорт”, додаде Хофман.

Желбата на многу астронаути да се вратат на месечината се совпаѓа со долгорочната визија на Безос. Безос има планови да започне со изградба на првата база на месечината користејќи го претстојниот ракетен систем на  Blue Origin, „New Glen“.

“Ние ќе ја преместите целата тешка индустрија надвор од Земјата, а Земјата ќе биде зона со станбена и лесна индустрија”, рече тој во април 2018 година.

Мак, исто така зборуваше за тоа како претстојниот систем за лансирање на SpaceX би можел да го отвори патот за прифатливи и редовни посети на месечината. SpaceX може дури да ја посети месечината пред НАСА или „Blue Origin“.

“Мојот сон е дека еден ден месечината ќе стане дел од економската сфера на Земјата – исто како геостационарната орбита и ниската орбитана Планетата земја”, рече Хофман. “Просторот околу геостационарната орбита е дел од нашата секојдневна економија. Еден ден, мислам дека и месечината ќе биде, и тоа е нешто на кое треба да се работи”.

Астронаутите не се сомневаат дали ќе се вратиме на месечината и на Марс. Само прашање е кога.

“Претпоставувам дека на крајот ќе се појават услови за да се вратиме на Месечината и потоа на Марс – веројатно не во мојот живот”, рече Ловел.

 

Напишете коментар

Вашата адреса за е-пошта нема да биде објавена. Задолжителните полиња се означени со *

Вие можете да ги користите следните HTML ознаки: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

...Сите ние живееме во време, кога само идејата е капитал, сè друго е пари...
Најава
Регистрација

На вашата e-mail адреса ќе добиете лозинка за логирање на КАПИТАЛ.

Заборавена лозинка?

Внесете e-mail адреса или корисничко име со кое сте регистрирани на КАПИТАЛ.

×