Силиконска долина на 19 километри до Загреб
Објавено на од во БАЛКАН-БИЗНИС И ПОЛИТИКА

Петок, 3-ти мај 2013 година, а Мате Римац на неговиот Фејсбук профил во 20,23 напиша: 

Mate Rimac“Имам идеја која ќе биде луда, па дури и декадентна за некои. Во Керестинац (помеѓу Света Недела и Загреб) има стар замок кој се распаѓа. Планираме (еден ден кога сме во можност) да изградиме фабрика во близина на Загреб. Мислам дека би било многу кул да се добие тој замок да се користи, да се обнови и да се користи како центар за истражување и развој, а во близина (или малку подалеку) да изградиме фабрика за производство на автомобили и компоненти. Знам дека е под заштита.

Не знам каква е сопственоста и каква е процедурата за оваа идеја … И денес сме туристичка атракција – луѓето од Америка, Австралија или дури и од Јапонија дошле да ја гледаат нашата фабрика. Сето ова ќе оди понатаму на сосема друго ниво … Во секој случај е вин-вин: замокот ќе биде обновен, а фирмата што е предводник на хрватската индустрија би била уште порепрезентативна. Шансите за реализација? Веројатно никакви … Но вреди да се истражува. ”

Иако Римац веќе го испорача првиот Concept One, електричен супер автомобил во вредност од 750.000 евра, кој пред две години беше претставен на еден од најголемите светски трговски саеми во светот, во Франкфурт, и покрај тоа што стана постојано растечки играч во оваа област на автомобилската индустрија, никој не посвети премногу внимание на неговиот сон за иднината.Тоа и се очекуваше, бидејќи во тоа време во Хрватска, започна кампања за претстојните локални избори.

Шест години подоцна, за време на претстојната европска предизборна кампања, „Римац автомобили“, компанија во сопственост на Римац, објави дека компанијата “Хјундаи мотор” и “Киа моторс корпорејшн” одлучиле да инвестираат 600 милиони куни во оваа компанија, бидејќи тие ќе соработуваат во развојот на електричен спортски автомобил хибриден автомобил, со високи перформанси на електричен погон.

И токму заради ова, како што објаснува бројни интервјуа по објавувањето на оваа фантастична информација, Римац се подготвува за инвестициски проект за развој кој се мери помеѓу 80 и 100 милиони евра

Овој идеен простор ќе биде центарот на неговата компанија, каде што ќе работат повеќе од две илјади луѓе, а ќе има и центар за истражување и развој, производство, тестирање, тренинг простор, кино, хотел за гости и вработени кои доаѓаат однадвор, ресторани, храна, фризери, спортски објекти, почетен инкубатор и огромен парк каде вработените и посетителите можат да работат и да уживаат. Римац сака интегриран објект, но не сака да ја открие локацијата на самиот кампус.

Ќе биде во близина на Загреб, веќе се гледаат неколку локации, иако најголем дел од понудите на локалните градоначалници, според Римац, се многу ограничени.

„Тоа не е сосема конкуренција – објаснува Римац, кој е убеден дека изградбата може да започне во почетокот на 2020 година, а неговата цел е да го заврши овој голем проект до крајот на 2021 година. Многу е пореално дека ова ќе биде 2022 или 2023 година, со оглед на обемот на Кампусот – Римац.

kampusВредност за сите граѓани

Иако Римац не сакаше да ја потврди самата локација, многу е веројатно дека оваа локација ќе биде токму таа што тој ја сонувал на 3 мај 2013 година.

Имено, сето она што Римац го сакал, од јануари оваа година, може да се реализира.

Градот Света Недела во својот Службен весник објави дека на 30 јануари Градскиот совет одлучил да оттуѓи недвижен имот од Република Хрватска, чија вкупна површина изнесува 250 илјади квадратни метри, лоцирана јужно од замокот во Керестинац. Минатиот месец министерот за државна сопственост Горан Мариќ и градоначалникот на Светата недела Дарио Зуровец потпишаа договор за  25 хектари земјиште во вредност од 6,5 милиони евра за развој на претприемништвото и економијата. Според овој договор, како што истакна министерот Мариќ, Света Недела добила повеќе одколку во минатите 25 години и вели дека е убеден  дека “донираното земјиште ќе се искористи за понатамошен економски развој и нови вработувања”.

Градоначалникот на Светата недела, Дарио Зуровец беше малку поконкретен.

“Ќе ја посветиме земјата на развој на автомобилската индустрија и зградата на кампусот”, рече Зуровец.

Вели разговарал со десетина соговорници за овој проект, со многу политичари, консултанти и архитекти, а во повеќето случаи „наидовме на затворена врата“. Слично на исказот на самиот Римац.

- Ние сакаме да ја ангажираме јавноста и локалната заедница кога ќе имаме појасен предлог, бидејќи сакаме да создадеме публицитет и да им дадеме вредност на целата заедница. Не сакаме да изградиме кампус и да го чуваме за себе – важно е да додадеме вредност за секого. Но, ние сеуште немаме ни концептуално решение, премногу е рано да ги споделиме деталите “, рече Римац.

Оние кои сакаат да зборуваат замолуваат за анонимност, бидејќи повеќето се некако вклучени во новиот  проект.

Освен Римац, кој разговара за јасната визија за целиот проект, архитектите поканети на конкурсот за дизајнирање подготвија инструкции на 100 страници со детални објаснувања за тоа што сакаат – од визуелни елементи, од шематски приказ на фабриката, до тековни и планирани броеви во наредниот седумгодишен период.

Култура на компанијата

rimac_kerestinec4-170519„Човекот е целосно во овој проект. Сите бројки во тој документ се буквално негови. Ова е неговиот проект“ зборуваат соговорници.

Накратко, Римац, според нашите соговорници, бара отворен кампус кој има голем број одделни згради – павилјони и слични содржини. Во кампусот ќе има голем истражувачки институт – центар за истражување и развој – надземно и над објектот, канцеларии, објект за производство, монтажа, лаборатории и канцеларии, хотел за посетители, градинка, на покривот на објектите ќе бидат одгледувани земјоделски култури, како и павилјон, кој е хидропоничка градина, парк со езеро, парк на површина на покривот, центри за фитнес и забава, атриум за одгледување на земјоделски култури, и многу повеќе.

Но, каков тип на кампус, всушност, сака Римак од архитектите?

Тој наведува дека желбата е да се погледне на “вредноста и културата на компанијата”, и да биде природна, отворена, убава, но и да има “нешто”.

“Сакам кампусот да содржи сè што ни треба, а не само да бидеме место за работа”, се вели во документот.

Самиот изглед на зградата не треба да биде елитистичка, стерилна, сериозна, темна или некакво “неупотребливо злато”. Римац бара релаксирачки, отворен и светлен простор, пријателски и удобен за сите оние кои ќе бидат во оваа област.

Според шпекулациите, Римак, наводно, го водел начинот на кој ќе изгледаат центрите на слични компании во змаокот.

„Да речеме, Бугати е во замокот и сè е подредено според ексклузивноста и квалитетот. Мекларен, пак, ќе ги  има придобивките на прекрасен простор кој е создаден од страна на Норман Фостер ,,еден од најплодните британските архитекти и еден од најзначајните автори на современите дела во модерната архитектура.

Римац, исто така, го испрати целиот документ до Фостер, што е јасен знак дека хрватскиот претприемач е фасциниран од фабриката на Мекларен. Во самиот документ, било забележано дека посебно внимание се посветува на секој детал во оваа фабрика, но некои сметаат дека целиот проект е премногу стерилен.

„Тој сака просторот да биде убав, да биде посветен на технологијата и да посвети посебно внимание на деталите. Да тоа е местото каде што тие се чувствуваат дека компанијата се’ уште сака да расте и да биде најдобра во она што тој го прави. Тоа е во фокусот на јавноста, но и на посетителите да се види како тоа е многу повеќе од само компанија. И сето тоа мора да биде компатибилно со природата – велат  соговорници за Јутарњи од Загреб.

Нови работни места

Дизајнот на идниот изглед е исто така прилагоден на проектните задачи.

Во моментов, Римак вработува повеќе од 500 лица, а неговата желба е до 2025 година да има 1.200 вработени – 530 инженери, 450 работници во производството, 100 лица во администрација, 20 лица во управувањето, како и 100 лица во канцеларии и други работни места. Исто така, до 2025 година, неговата желба е да стигне од сегашните 78 на 264 вработени во компанијата Грејп.

Центарот ќе работи во две фази. Во првиот, ќе се користат околу 77.000, а во други околу 107.000 квадрати. Според концептуалниот дизајн, развојот и истражувањето, управувањето и администрацијата ќе имаат 11.700 квадрати, со 780 вработени. Контролниот центар ќе има 500 квадрати, а самото производство ќе се простира на 70 илјади квадрати. Музејот и изложбениот простор ќе имаат 2.000 квадратни метри, прототип простор и дизајн површина од 2.700 квадратни метри и простор за тестирање на 3.000 квадрати.

Градинката ќе има 1.500 квадратни метри и може да се сместат 150 деца, простор за едукација до 300 квадратни метри да собере до 100 луѓе, ресторан и кујна кои ќесе постираат на вкупно 1.780 квадратни метри и може да се сместат до 600 посетители. Хотелот ќе има вкупно 1.000 квадратни метри, со 30 соби од 25 квадратни метри и пет семејни апартмани од 50 квадратни метри. Посебен простор од 2000 квадрати, за различни проекции и театарски претстави, кој треба да прими до 1000 посетители, додека фитнес центарот и релаксирачките површини ќе имаат вкупно 600 квадратни метри.

Просторот за врвни тајни проекти ќе се прошири на 2800 метри квадрати, и ќе треба да собере околу сто вработени.

„Колку е потрошено на целиот проект, покажувааат коментарите на Римче за секој квадрат. Тој постојано наведува колку простор за одредена работа имаат конкурентите или компании кои му се мили“, вели соговорник.

Музејот треба да биде дизајниран така што на посетителите ќе им зборува на посетителите за брендот, исто и изложбениот салон, ќе бидат изложени до 5 автомобили и комплетна технологија, и се предвидува посебна просторија за потенцијалните клиенти кои ќе бидат на ротирачка платформа со автомобил, со OLED 75 инчи и лонџ зона .

Целиот дел ќе има специјални презентациски простори, како и речиси 400 квадратни метри фотостудија. Комплексот за истражување и развој треба да биде отворен простор каде што е можно да се поврзат или одделат помали групи од 10 до 30 луѓе, како и зони за релаксација. Целиот простор треба да има природна светлина, но не сака изложеност кон надворешниот свет.

Производството, во детали опишано, според соговорници, ќе биде достапно за посетители, но  нема да  им е дозволено да се мешаат со производството.

- Неговата желба е  луѓето да доаѓаат во неговата парк, ресторан и производство за да видат како изгледа целата работа. Во околината на кампот е обезбеден бесплатен опсег на сточарство. На пример, тој дел е особено нагласен. Животните мора да бидат слободни колку што е можно и да се овозможи интеракција на вработените и животните – велат соговорници.

Меѓу преференците дадени на архитектите е и пистата вработените и посетителите ќе можат да уживаат во себе.

„Во согласност со филозофијата на електрични автомобили, е архитектурата на идниот кампус да е “зелена”, прилагодениа на животната средина, и тоа многу веројатно ќе е прилично минимална интервенција во градбата во областа околу замокот Керестинец, кој е заштитен споменик од прва категорија. Ако ја избере оваа локација, замокот може да се врати во живот и  да стане место за дружење“.

Изгледот на кампусот и концептуалното решение, токму врз основа на оваа документација, моментално го создаваат истакнати меѓународни и хрватски архитектонски студија.

Девет странци, вклучувајќи го и Норман Фостер, креаторот на кампусот на “Епл”, но и на оној на автомобилскиот гигант, Мекларен, се состана цо Римац пред неколку дена и рече дека како и многу други сосема загризал за овој проект.

„Велат дека такво нешто какво што сакам не постои никаде – отвореноста на кампусот, грижата за вработените и врската со природата“, рече Римац во одлично интервју за Јутарњи.

Канцеларијата на Норман Фостер не одговорила за ангажманот од „Римац Автомобили“, а сличен одговор дале и многу истакнати хрватски архитекти. Во разговорот со нив, јутарнји дознава дека оние кои Мате Римац ги поканил да учествуваат на натпреварот, морале да  потпишат NDA. Тоа  е договор за доверливост помеѓу две договорни страни кога една страна сака да остане заштитена во споделувањето на нивните деловни информации. Поради оваа причина, архитектите дури и не можеа да го потврдат своето учество во тендерот на Мате Римац за неговиот комплексен кампус.

Во Светата недела кажуваат колку е јасно зошто Римац сака кампус од светска класа.

Идејата е дека најдобриот електричен автомобил во светот мора да има најдобра фабрика во светот, која ќе наиде на многу посети од граѓани, туристи, студенти, научници. Соговорници нагласуваат дека Римац „има нос“ за маркетинг и јасно е дека во неговиот кампус, покрај големите љубители на автомобилската индустрија, ќе има и бројни други граѓани кои ќе бидат заинтересирани за дизајн, архитектура и природа.

Кампусот како атракција

„Неговата сегашна фабрика може да се посети од граѓани, а  турнеја од околу 1 час чини околу 230 куни. Убеден сум дека ќе биде исто кога ќе се изгради целиот кампус – велат соговорници  вклучени во структурите на градската власт .

За да се изгради кампусот, градот Света Недела треба да му издаде концесија за бараната област. Овој тендер треба да биде објавен наскоро, но какви ќе бидат условите, должината на концесијата, како и надоместоците се уште не е познато.

Исто така, ќе биде неопходно да се утврди како ќе се примени оној кој ќе ја добие концесијата за замокот.

Сем Римац, го сака целиот замок, додека од градската администрација велат дека Римац ќе добие дел во замокот каде што ќе биде сместен изложбениот простор за неговите автомобили, а остатокот од замокот ќе биде управуван од градот.

“Кога во вашиот град имате еден ваков претприемач, а Света Недела навистина ги има, тогаш треба да ги отворите сите врати. Бевме во контакт со Римац. Rimac Cars се компанија која практично може да избере каде да работи. И сегашната влада во текот на целата 2018 година го попречува доделувањето на државниот имот, за што работевме во претходниот мандат. Само откако во  декември 2018 година  споменав дека Римац ќе може лесно да замине ако сè не биде решено, владата направи се’ во рок од еден месец “, рече Халузан.

Дури и ако концесијата за замокот е непозната, јасно е дека архитектите веќе го дизајнираат кампусот на Римац без замокот Керестинец, бидејќи сеуште не е официјално потврдена локацијата.

Она што Римац го сонувал на 3 мај 2013 година, јавноста треба да го види летово.

Jutarnji.hr

Напишете коментар

Вашата адреса за е-пошта нема да биде објавена. Задолжителните полиња се означени со *

Вие можете да ги користите следните HTML ознаки: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

...Сите ние живееме во време, кога само идејата е капитал, сè друго е пари...
Најава
Регистрација

На вашата e-mail адреса ќе добиете лозинка за логирање на КАПИТАЛ.

Заборавена лозинка?

Внесете e-mail адреса или корисничко име со кое сте регистрирани на КАПИТАЛ.

×